Foto grinding 660x440

Themabijeenkomst 2017 Stiller beton

  • 05 mei 2019

Voor de verdere ontwikkeling van geluidarmere betonwegen zijn in de gemeente Eindhoven proefvakken aangelegd in de busbaan op de Huizingalaan. Voor busbanen hanteert de gemeente Eindhoven een standaardconstructie met een oppervlak van uitgeborsteld beton.

Proefvakken

In de busbaan op de Huizingalaan, tussen de rotonde met de Rijssellaan en de kruising met de Roubaixlaan, zijn twee proefvakken aangelegd van elk 50 m1 lengte.

Het eerste proefvak heeft een oppervlak van Geoptimaliseerd Uitgeborsteld Beton (GUB) met een korrelgrootte van 3-5 mm en een uitborsteldiepte van 1 mm.

Op het tweede proefvak is de standaardconstructie aangelegd zonder uit te borstelen. In plaats van borstelen is een textuur aangebracht door middel van grinding. Dit wegdektype staat bekend onder de naam Next Generation Concrete Surface (NGCS) en stamt uit de Verenigde Staten. Het NGCS bestaat uit een combinatie van langsgroeven (grooving) en diamantslijpen (grinding). Er wordt een negatieve textuur geslepen met telkens 1 grove diepe groef en 4 fijne ondiepe groefjes.

Geluidmetingen

Op deze proefvakken zijn onlangs geluidmetingen (CPX en SPB-metingen) uitgevoerd.

Themabijeenkomst Stiller beton

Tijdens de themabijeenkomst Stiller beton op 11 mei 2017 werd ingegaan op de uitvoering van de proefvakken (betontechnologisch en de grinding-methode) en op de resultaten van de geluidmetingen. Aansluitend was er een geanimeerde discussie. Daarbij kwam ook de stroefheid van het NGCS-vak aan de orde. De stroefheid is in de metingen niet meegenomen, maar dat zal in de nabije toekomst zeker gebeuren.

In het programma was ook een bezoek aan de proefvakken opgenomen.

Presentaties

De presentaties van de bijeenkomst zijn onderstaand als pdf beschikbaar.